MOVE ga rom og tid for selvutvikling, musikalsk frihet og utforsking
Foto: Privat
Sunniva Shaw er rytmisk cellist og jobber i dag som frilansmusiker på fulltid. I 2017 var hun lei av det vante og på let etter et friskt pust og nye impulser. Utvekslingsåret i Malawi var akkurat det hun trengte.
Hvorfor dro du på MOVE-utveksling?
– Det var to hovedgrunner: Jeg hadde lyst til å reise, og jeg hadde lyst til å drive med musikk. Jeg var litt lei av det musikkmiljøet jeg var i, og trengte rett og slett en pause. Så da søkte jeg på MOVE. Det var jo en kombinasjon av både reising og musikk, så det passet meg bra. Jeg var klar for å oppleve noe nytt, og det var ikke så farlig for meg om jeg ikke fikk øvd like mye som før eller spilt samme type musikk. Men jeg visste at jeg trengte litt tid på å finne ut hva jeg ville i livet.
Synes du utvekslingen var som du forventet?
– Nei. Absolutt ikke. Men jeg husker ikke helt hva jeg forventet på forhånd lenger heller, hehe. Jeg tenkte nok […] at jeg skulle dra tilbake til Norge med masse kunnskap om afrikanske rytmer og andre musikalske skills. Men så skjønte jeg etter hvert at hele greia var mye mer om selvutvikling, kulturen man møter og vennskap man får. Musikken ble det minst viktige, på en måte. Likevel - jeg skrev masse musikk. Det var nok et av de mest produktive årene i min låtskrivingskarriere.
Foto: Privat
“Jeg føler at utvekslingen på en måte fikk ryddet opp i min identitet som musiker. Litt som å rydde opp i en mappe på PC-en. Og det er sykt tilfredsstillende. Jeg fikk gå gjennom hva jeg kunne og ikke kunne, hva jeg ville bli bedre på og hvem jeg ville være som musiker.”
Hva lærte du da?
– For det første har det gjort meg mye mer selvstendig. I mange år har jeg hatt en rolle i Oslo-miljøet, og alltid hatt mange å støtte seg på. Da jeg kom til Malawi var jeg for første gang alene og «naken», og måtte finne ut ting på egen hånd helt fra starten av. Det tror jeg var veldig sunt.
I tillegg fikk jeg en ny selvtillit som cellist: I Norge har jeg noen ganger følt meg litt som en underdog fordi jeg ikke har klassisk bakgrunn. Men i Malawi er det ikke særlig mange cellister, og jeg ble dermed kastet ut i nye situasjoner og oppgaver som å lede orkester og spille med mange ulike musikere. Det var jo selvfølgelig litt skummelt, men etterpå ga det meg en enorm mestringsfølelse!
Jeg føler at utvekslingen på en måte fikk ryddet opp i min identitet som musiker. Litt som å rydde opp i en mappe på PC-en. Og det er sykt tilfredsstillende. Jeg fikk gå gjennom hva jeg kunne og ikke kunne, hva jeg ville bli bedre på og hvem jeg ville være som musiker. Da jeg var i Malawi møtte jeg mange musikere som var interessert i å ha cello med på sin musikk. Det var veldig gøy og lærerikt å jobbe med dem, særlig fordi de spilte så ulikt fra folk jeg pleide å spille med. Jeg føler det gav meg nye musikalske utfordringer, og utvidet språket mitt fordi jeg måtte improvisere og spille nye typer melodier. Det var også et annet klanglig ideal, noe som jeg tror også var sunt og gav meg nye innfallsvinkler på ting når jeg kom tilbake til det jeg var vant til å høre i Norge.
Vi spilte også en del pop med MOVE-bandet. Det er ikke alltid så spennende for en cellist, med lite variasjon i akkorder og ikke så mye mer å gjøre enn å spille basslinje. Men på den andre siden tror jeg det har gjort meg veldig god på å holde time og være stødig rytmisk. Det var vanskelig å se da, men i ettertid tror jeg det har vært gull verdt!
Hva sier du til de som er usikre på om MOVE er noe for dem?
– Jeg hadde gjort det igjen, ass. Anbefaler virkelig folk å benytte seg av muligheten!
Les mer om MOVE og neste utveksling her!